trädgården juli 2015

Bilderna från förra månadens  trädgårdsrapport är ett minne blott. Trots det kyliga vädret har nya blommor  börjat pryda rabatterna. I slutet av juli ser det ut så här:

När grannen skulle kasta flera sorters funkia i höstas, tog jag hand om några plantor. En av sorterna  blommar nu för första gången. Långa stjälkar med flera klockliknande blommor står sig bra i halvskuggan under äppelträdet.

 

Det som troget blommar varje år  är en buske asiatisk anemon. De många blommorna drar alltid till sig humlorna

Överraskningen i grönsakslandet var alla dillkronorna som hade kommit upp här och var utan att jag hade sått dom. Jag lät dom stå kvar eftersom de lyste så fint  i motljuset  med sina skira, ljusgröna kronor. Bara några dagar efter att bilden tagits, hade regn och storm  slagit dom flesta ner mot marken.

Detta hände även med  flera stockrosor som jag inte hade stöttat upp . Bland annat den mörkröda  som jag aldrig tidigare hade fått blomma i denna färg. De skiftar ju från år till år  mellan vit och rosa.

”Men titta!” (inte clowner 🙂 ) sa frugan om morgon. ”En gul stockros!” En sådan som jag alltid velat ha. Men det var falsk alarm.  Ett invandrat ogräs som jag hade fått att blomma redan förra året och  som jag tyckte hade vackra blommor. Den har flera knoppaar som  blommar vartefter; men endast  en kort tid.

Förutom blomprakt har vi kunnat njuta av  jordgubbar nästan hela månaden. Inte många och inte heller stora men ändå  en liter varje vecka. De har fått ranka iväg lite här och var och är  lite förvildade. Jag har låtit dom stå där de inte var i vägen och de finns nu på sol och skuggsidan  av huset. Därav den utdragna skördeperioden. Varje gång jag har tagit närbild på jordgubbar,  blir bilden glansig som om  jordgubben är gjord av plast.

Lite hallon har mognat likaså och krusbären håller på att bli mörkröda.

Det händer mycket under en månad. Vad jag dock kan konstatera när jag bläddrar tillbaka till äldre års  trädgårdsrapporteringar, är at allt är cirka 2 veckor försenad i år.

 

Om fotobloggendigimages

min ringa person 88-årig pensionär som med en enkel digitalkamera fotograferar allt som kommer i min väg. Mest natur och landskap från den närmaste omgivningen. Sätter text till bilderna eller så får bilderna understryka texterna som kan handla om nästan vad som helst. Natur och trädgård är ett återkommande tema. Många av mina foton samt collager av pappersbilder eller gjorda i datan återfinns även som bildspel på You Tube digimages3 eller Arne Winderlich. Mina första inlägg finns på metrobloggen.se vilken plattform tidningen dock tog bort för samtliga bloggare. Därefter fortsatte jag på http://digimagesfoto.blogspot.se/ med fortsättning på http;// digimagesphoto.blogspot.se med fortsättning på http:// fotodigimages.blogspot.se Denna blogg startades nov. 2008 med inlägg och bilder varje dag sedan dess. Längre kommentarer uppskattas alltid , gärna via mejl till bildarne@telia.com
Detta inlägg publicerades i bloggen dag för dag. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.